Tok Ki Yunus Dalam Kenangan

By 4:07 PM

Tok Ki Yunus adalah atok sebelah mak aku.. 
Tok Ki meninggal dunia ketika umurku 10 tahun.. 
Walau bagaimana pun kenangan  bersama Tok Ki tetap segar dalam ingatanku..

  
inilah gambar wajah Tok Ki yang ada dalam simpanan aku..

Aku masih ingat.. 
waktu mengaji quran..kami adik beradik sangat takut untuk mengaji dengan Tok Ki.. Tok Ki seorang yang tegas..sangat kuat berpegan dengan adab dan adat.. biarkan adik beradikku yang lain mengaji dulu dengan Tok Ki dan aku pula ambil kesempatan pergi mengaji dengan Nenek (aku panggil dengan panggilan Tok)..

Aku masih ingat..
cucu lelaki yang paling Tok Ki sayang adalah Abangku (along).. along nak semua dapat.. jeles aku.. ada satu ketika, aku ingat sampai sekarang.. waktu aku dan along jalan2 bersama Tok Ki di pasar Batu Enam, Tok Ki belikan along pistol mainan yang mahal..dan aku Tok Ki belikan yang kecil sahaja.. Mak juga pernah bagitahu yang Tok Ki sayang kat Along.. masa kecil biasa la zaman kanak2, mana tak jeles.. tapi sekarang ni aku tak rasa apa pun..


Aku masih ingat..
cucu yang paling Tok Ki geram dan marah adalah adikku, Din... anak ke 3 dalam adik beradikku..mana taknye.. Din cucu yang paling nakal..selalu buat hal.. ada jer tak kena dengan dia.. pernah satu ketika, bekas takungan hujan yang ditadah oleh Tok Ki melimpah dan menadi keruh..siasat punya siasat.. rupanya Din berendam dalam bekas tu..haha..apa lagi..mengamuk la Tok Ki.. getah semburan air tu..dijadikan sebagai pemukul oleh Tok Ki.. menangis di bedal oleh Tok Ki... dah buat salah kan.. nasib.. pernah juga satu ketika ketika berkunjung ke Negeri Sembilan..(Tok Ki orang Nogori..saudara mara ramai kat sana..), Din yang terkenal dengan nakalnya..telah patahkan batang pokok ubi yang orang tanam.. macam biasa la..kena la penangan dari Tok Ki..nasib..

Aku  masih ingat...
Cucu perempuan yang Tok Ki paling sayang adalah adik perempuanku Zila (Achik) iaitu anak ke 4 dalam adik beradikku.. pernah satu ketika Acik buat salah pun tidak dimarahi oleh Tok Ki..tapi bila cucu angkat Tok Ki yang buat salah..teruk kena marah.. kasihan.. untung Achik..

Aku masih ingat..
Mak pernah bagitau yang Tok Ki pandai berubat orang sakit..kata mak aku..Tok Ki tu keturunan bangsawan..keturunan Datuk2.. banyak belajar ilmu perubatan tradisional dan juga ilmu persilatan.. kalaulah Tok Ki masih ada sekarang ni..semestinya aku belajar ilmu perubatan dan persilatan dengan Tok Ki untuk kebaikan.. seingat aku, aku pernah lihat Tok Ki berubat orang sakit.. ramai juga yang datang jumpa Tok Ki untuk berubat..


sebenarnya...
Aku agak terkilan kerana tidak dapat mengenali Tok Ki dengan lebih mendalam.. maklum la ketika tu aku masih di zaman kanak-kanak..tidak pernah aku bertanya sejarah Tok Ki.. aku dapat tahu pun melalui cerita-cerita yang disampaikan oleh Mak dan Mak Long aku.. alangkah baiknya jika aku dapat mendengar sendiri Tok Ki bercerita.. tapi kehendak Allah.. tiada siapa yang dapat halang..

Banyak lagi cerita pasal Tok Ki yang masih aku ingat.. cuma cukup la setakat ini..
Semoga Roh Tok Ki dicucuri Rahmah Allah dan ditempatkan di kalangan hamba Allah yang beriman.. Aamiin....

You Might Also Like

0 comments