Selamat Hari Lahir Untuk Diri Sendiri...Boleh?

By 9:24 AM

Pagi-pagi gi opis makan nasi lemak bungkus rm1.50..
Mengadap PC..Buat koding...
sedar tak sedar...dah 10 tahun aku kat UiTM ni...
masuk UiTM umur 26 tahun...
dan 36 tahun rupanya aku hidup kat dunia ni...
4 tahun lagi dah sweet 40... alamak...


Cepat betul masa berlalu...
Sedar tak sedar pun... kita ni makin hari makin hampir dengan kematian..
bukan makin jauh...
kalau ditanya orang yang umur 80 tahun.. "lama tak hidup ni??"...
aku pasti dia akan jawab.. "hidup ni sekejap jer.."
memang betul kan?
cuba kita ingat balik zaman kanak kita..
cuba kita ingat balik zaman persekolahan kita..
cuba kita ingat balik 5 tahun lepas apa kita buat...?
10 tahun lepas...?
20 tahun lepas...?
Terasa macam baru jer kita melaluinya...KAN?

Aku ingin mengingatkan diriku dan juga kawan2..
Hidup ini sekejap jer..
apa yang kita ada ini tidak kekal...
kita akan tinggalkan semuanya...
kita akan tinggalkan rumah besar kita..
kereta mewah..
Motor besar...
Tanah berbidang2...semuanya kita akan tinggalkan...
Jadi, untuk apakah nikmat yang sementara itu...?

Kalau kereta mewahmu itu guna bawa ustaz pergi ceramah, ok la..dapat pahala...
Kalau tanah berbidang2 tu ko dirikan masjid.. dirikan sekolah tahfiz..ok la...
Kalalu duitmu berjuta kat bank tu  ko gunakan untuk bantu orang susah..orang miskin, ok la...

Ko bahagiakah dengan nikmat itu?
Gunakan la nikmat yang Allah kurniakan itu untuk mendapat Rahmat dan RedhaNya...

Orang yang mendapat Nikmat..belum tentu mendapat Rahmat-Nya...
Orang yang mendapat Rahmat Allah.. sudah tentu merasai Nikmat-Nya..

Wallahu'alam..

You Might Also Like

0 comments