Jom Simpan Emas : Kenapa Perlu Simpan Emas?

1:53 PM

Assalamualaikum semua..

Hari ini aku nak cite pasal emas.. apa2 lah pasal emas.. beli emas, simpan emas, jual emas...
korang perasan tak, rakyat malaysia sekarang berebut-rebut beli emas dan simpan emas? apasal nak simpan ekk? haaaaa.. meh aku share artikel ni...



KENAPA PERLU SIMPAN EMAS ?

Sunnah Yang Dilupakan – Matawang Sunnah
Mengapa anda perlu menukar wang kertas kepada emas (dinar)

1) Tiada susut nilai dan inflasi. 
Zaman nabi kita s.a.w kambing sedinar seekor, zaman sekarang pun masih sedinar seekor. Sedinar sekarang RM480 lebih kurang 1 dinar=4.25g
Setiap hari susut nilai. Satu ketika dahulu, duit Indonesia tidaklah seperti sekarang di mana 100000 rupiah=RM35 dulu mahal lagi.

2) Bernilai kerana ia logam.
Dipernilai kerana ia kertas yang dicop sahaja. Jika anda ada kuasa, anda pun boleh cop.

3) Laku satu dunia setiap masa. 
Orang kemboja yang hijrah ke Malaysia kini kaya raya di kelantan menggadaikan emas mereka untuk dijadikan modal meniaga batik. Bayangkan kalau mereka bawa duit kertas negara mereka pada ketika itu, nescaya tak laku kerana negara mereka pada ketika itu kacau bilau.
Laku waktu aman je..contoh depan mata ialah Iraq,Selepas kejatuhan Saddam,dinar iraq terus tidak bernilai.

4) Pelaburan paling terjamin dan menguntungkan. 
Kos nak pergi haji tahun 2006 ialah 68 dinar tapi dijangka tahun 2009 hanya perlu 30 dinar sahaja. Jadi anda tak perlu tambah duit dan dapat pergi haji lebih ramai.
Kalau anda menabung bentuk duit, nescaya anda perlu tambah lagi wang anda walhal anda penat2 menyimpanng tak berkesudahan….

5) Pemimpin negara kita adalah penyimpan dinar. 
Mereka tahu tentang tipudaya wang kertas ini.
Disimpan oleh rakyat. Beratur di bank sebulan sekali nak simpan duit 100 200. Jangan malukan diri anda lagi.

6) Negara China adalah penyimpan emas terbanyak dunia. 
Untung bisnes semua beli emas. China memang kuasa besar dunia tak lama lagi kerana mempunyai emas.
Amerika negara pencetak wang kertas terbanyak dunia tanpa sandaran emas. Hanya cetak dan beli minyak dari Arab,beli alat pertahanan tapi sekarang,semua sudah tahu tembelang Amerika, cetak duit kertas tanpa emas..tak lama lagi akan down..

7) Layak kena zakat. Dapat pahala. 
85gram/20 dinar simpan baru wajib zakat. Zakat 2.125g /setengah dinar.
Khilaf ulamak. Ada kata kena ada kata tak.(rujuk kitab risalah imam shafie). petikannya; tidak harus dikiaskan emas dan perak dengan duit ringgit(wang kertas) pada wajib zakat. 3 mazhab lain wajib zakat. Mazhab Shafie tak wajib..anda nak bayar juga, suka hati koranglah tapi taqlid mazhab selain shafie lah, kang tak pasai2 duit habis, amalan tak sah.

8) Keunikan yang ada pada umat islam tapi tidak digunakan.
Alat barat untuk mengambil kekayaan orang Islam seperti minyak,senjata,teknologi dan sebagainya.

9) Peningkatan purata 11% setahun tanpa susutnilai.Rujuk http://www.kitco.com/
Susut nilai setahun 37% . bonus ASB baru 7% setahun..rugi 30%.tapi kita tak nampak..kita nampak kertas aku makin banyak.

10) Tiada siapa boleh main harga kerana ia memang berharga.
Alat paling bahaya kerana penyangak matawang sentiasa ada. Tak takutkah anda jika 100 000 anda di bank dibuang 3 kosong dibelakang menjadikan duit anda jadi 100 je..tak mustahil kerana kertas semata-mata, ia hanya diperhargakan.. dan boleh dimanipulasikan..



MENGAPA KITA PERLU SIMPAN EMAS

1. Emas ialah kekayaan yang sebenarnya
Manusia memilih emas sebagai penyimpan kekayaan
kerana:

  • Warna kuning keemasan yang sangat menarik dan tidak akan pudar selamanya.
  • Emas tidak boleh dibinasakan.
  • Tahan lasak.
  • Mudah dibahagikan kepada unit yang kecil tanpa menjejaskan nilainya.
  • Ia sukar diperoleh
2. Harga emas sentiasa meningkat dalam jangka masa panjang.
  • Harga emas pada 14 Ogos 2000 = USD 275.45/Oz
  • Harga emas pada 14 Ogos 2009 = USD 953.50/Oz
3. Nilai wang kertas sentiasa jatuh di dalam jangka masa panjang

4. Aset yang terunggul
Salah satu keistimewaan emas ialah ia dianggap bernilai oleh seluruh umat manusia. Ia
juga merupakan aset yang paling mudah ditukarkan kepada wang kertas.
Tidak ada aset lain yang boleh menandingi kecairan emas. Ia bukan sahaja boleh dicairkan
di Malaysia tetapi boleh dicairkan di seluruh dunia.

5. Ia tidak boleh dimanipulasikan
  • Di antara kisah kegagalan wang kertas yang pernah berlaku adalah:
  • Kerajaan Perancis –tahun 1715
  • Republik Weimer Jerman – 1922-1923
  • Hungary 1945-1946
  • Chile 1971-1981
  • Peru 1988-1991
  • Angola 1991 – 1999
  • Yugoslavia 1992-1995
  • Belarus 1994-2002
  • Kerajaan Mexico – pada tahun 1994
  • Kerajaan Argentina – pada tahun 2001
  • Zimbabwe 2000-2009

EMAS DALAM AL-QURAN

Surah Ali Imran, ayat 75 menyebutkan: “Dan antara ahli kitab, ada orang yang kalau engkau amanahkan dia menyimpan sejumlah besar harga sekali pun, dia akan mengembalikannya (dengan sempurna) kepada kamu dan ada pula di antara mereka yang kalau engkau amanahkan menyimpan hanya satu dinar saja dia tidak akan mengembalikan kepada kamu, kecuali kalau kamu selalu menuntutnya.”
(p/s ; dinar sebagai simpanan)

Sesungguhnya orang-orang yang kafir lalu mati sedang mereka tetap kafir, maka tidak sekali-kali akan diterima dari seseorang di antara mereka: emassepenuh bumi, walaupun ia menebus dirinya dengan (emas yang sebanyak) itu. Mereka itu akan mendapat azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dan mereka pula tidak akan beroleh seorang penolong pun. [Ali Imran: 91]
(p/s; emas sebagai harta / kekayaan)

Dan kaum Nabi Musa, sesudah dia (pergi ke Gunung Tursina), mereka membuat dari barang-barang emas perhiasan mereka, (patung) anak lembu yang bertubuh dan bersuara (Allah berfirman): “Tidakkah mereka memikirkan bahawa patung itu tidak dapat berkata-kata dengan mereka dan tidak dapat juga menunjukkan jalan kepada mereka? Mereka menjadikannya (berhala yang disembah) dan sememangnya mereka adalah orang-orang yang melakukan kezaliman.” [al-A'raaf: 148]
(p/s: emas sebagai perhiasan)

Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya banyak di antara pendita-pendita dan ahli-ahli ugama (Yahudi dan Nasrani) memakan harta orang ramai dengan cara yang salah, dan mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah (Islam). Dan (ingatlah) orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya.
(Iaitu) pada hari dibakar emas perak (dan harta benda) itu dalam neraka jahanam, lalu diselar dengannya dahi mereka, dan rusuk mereka, serta belakang mereka (sambil dikatakan kepada mereka): “Inilah apa yang telah kamu simpan untuk diri kamu sendiri, oleh itu rasalah (azab dari) apa yang kamu simpan itu. [At-Taubah: ayat 34 - 35]
(p/s: emas sebagai simpanan / wang)

Atau (sehingga) engkau mempunyai sebuah rumah terhias dari emas; atau (sehingga) engkau naik ke langit; dan kami tidak sekali-kali akan percaya tentang kenaikanmu ke langit sebelum engkau turunkan kepada kami sebuah kitab yang dapat kami membacanya.” Katakanlah (wahai Muhammad):” Maha Suci Tuhanku! Bukankah aku ini hanya seorang manusia yang menjadi Rasul? [Surah Al-Isra': ayat 93]
(p/s: emas sebagai hiasan)

Mereka itu, disediakan baginya syurga yang kekal, yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka dihiaskan di dalamnya dengan gelang-gelang tangan emas, dan memakai pakaian hijau dari sutera yang nipis dan sutera tebal yang bersulam; mereka berehat di dalamnya dengan berbaring di atas pelamin-pelamin (yang berhias). Demikian itulah balasan yang sebaik-baiknya dan demikian itulah Syurga tempat berehat yang semolek-moleknya. [Surah Al-Kahfi: ayat 31]
(p/s emas sebagai hiasan/ kemewahan)

Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang-orang yang beriman dan beramal soleh ke dalam syurga yang mengalir padanya beberapa sungai; mereka dihiaskan di situ dengan gelang-gelang emas dan mutiara, dan pakaian mereka di situ dari sutera. [Surah al-Hajj: ayat 23]
(p/s emas sebagai ganjaran besar)

(Balasan mereka ialah) Syurga-syurga “Adn”, yang mereka akan masukinya; mereka dihiaskan di dalamnya dengan gelang-gelang tangan dari emas dan mutiara; dan pakaian mereka di situ adalah dari sutera. [Surah Faatir: ayat 33]
“(Kalau betul ia seorang Rasul) maka sepatutnya ia dipakaikan (oleh Tuhannya) gelang-gelang emas (yang menandakan ia seorang pemimpin), atau datang malaikat bersama-sama dengannya (sebagai saksi tentang kebenarannya)?” [Surah az-Zukhruf: ayat 53]
(p/s emas sebagai penanda/ status)

Diedarkan kepada mereka pinggan-pinggan besar dan piala-piala dari emas; dan di dalam Syurga itu pula disediakan segala yang diingini oleh nafsu serta dipandang indah oleh mata; dan (dikatakan kepada mereka): “Kamu adalah tetap kekal di dalamnya”. [Surah: ayat 71]

Dari emas terkumpul banyak manfaat;
  1. sebagai simpanan
  2. sebagai mata wang universal
  3. sejenis pelaburan yang berkembang (sebab itu kena zakat)
  4. nilai kekayaan dan kemewahan
  5. sebagai perhiasan yang disukai manusia
  6. salah satu bentuk2 ni’mat yang akan diperolehi manusia di syurga
  7. sebagai bentuk ganjaran dari Allah
  8. salah satu cara azab di neraka (bagi yang tak bayar zakat)

sumber : FB Pelabur Emas Fizikal


Mula Kumpul Emas

Berazam kumpul emas 1 gram 1 bulan. kalau 12 bulan = 12 gram emas. Harga emas makin meningkat, rugi kalau anda tidak bertindak segera.

Perniagaan Emas Murah PowerGold

Suku Dinar/ 1/4 Dinar (1.0625gram) 999

Perniagaan emas murah boleh dimulakan hanya bermodalkan RM450 (Pakej SOLID GOLD)
- Anda akan diberi hadiah percuma 1/4 gram goldbar = RM180.
- Anda dapat beli harga murah (harga Ahli).
- Anda diberi percuma web jualan/promosi.
- RPIII = RM250 (dalam akaun PowerGold)
- Modal kita rm20 je sbb RPIII dapat tanpa perlu menaja orang...jom cepat sms 0193151912




Anda Mungkin Berminat

0 comments

Visitors